Sprekers


Marius Smit, oprichter van Plastic Whale

MARIUS SMIT & SARAH DE BEURS

PLASTIC WHALE

Marius Smit is een man met een bijzonder verhaal, een uniek beroep en een uitdagende missie. Hij is de oprichter van Plastic Whale; de eerste professionele plastic fishing company ter wereld. Zijn beroep is Professioneel Plastic Visser. De missie van Plastic Whale is om ’s werelds wateren plastic-vrij te maken, te beginnen met de Amsterdamse grachten. Hij is zeven jaar geleden als eenling gestart, zonder enige middelen, maar met een spannende uitdaging: “Ik wil een boot bouwen van plastic afval. Maar ik heb nog nooit een boot bestuurd, laat staan gebouwd. Dus help me!” Aan die oproep is massaal gehoor gegeven. Inmiddels is Plastic Whale uitgegroeid tot een snelgroeiende social enterprise met investeerders, tientallen sponsoren, partners en honderden klanten.

Inmiddels wordt Marius Smit gezien als het voorbeeld van een moderne duurzame ondernemer. Hij is erin geslaagd om zijn droom om te zetten in daden. Om duizenden burgers, tientallen bedrijven en diverse overheidsinstanties te betrekken. Marius doet mee aan de plenaire dialoog met de andere sprekers. Vervolgens vertelt Sarah de Beurs (onderdeel team Plastic Whale) in de deelsessie over de missie van Plastic Whale, over het ontstaan en ontwikkeling naar een duurzaam businessmodel, het grijpen van kansen en over de kracht van doen. Want het motto van Plastic Whale is niet voor niets ‘Stop talking, let’s start doing!’


REINIER VAN DEN BERG

METEOROLOOG EN SPECIALIST OP HET GEBIED VAN WEER, KLIMAAT EN DUURZAAMHEID

Reinier van den Berg is een bekende Nederlandse weerman en geniet een reputatie als vooraanstaand specialist in klimaatverandering. Hij is initiatiefnemer van de in 2008 opgerichte Care for Climate Foundation, die zich bezighoudt met technologieën en methoden om de wereldwijde CO₂-uitstoot drastisch te beperken.
Zowel binnen als buiten deze stichting spant hij zich in om wereldwijd een sterkere bewustwording te creëren van klimaatproblematiek.

Hij stopte met zijn werk als meteoroloog om fulltime duurzaam ondernemer te worden. Hij is onder andere betrokken bij het startende bedrijf PyrOil. De missie van dit bedrijf is om wereldwijd de enorme berg plastic afval te gaan opruimen, door er waardevolle zwavelvrije olie van te produceren.

Ook lokaal is tegengaan van zwerfafval van groot belang. Als weerman weet hij als geen ander hoe kwetsbaar de wereld is en hoe zuinig we er samen op moeten zijn.




FOKKE DE JONG

DUURZAAMHEIDSAMBASSADEUR NAMENS DE BURGERS VAN DE GEMEENTE AMERSFOORT

Fokke de Jong is projectmanager op het gebied van klimaatverandering & adaptatie, duurzaamheid en water. Hij is werkzaam bij het onderzoeksteam Klimaatverandering van Wageningen Environmental Research. Sinds 2007 werkt Fokke aan tientallen Europese & Nederlandse programma’s voor klimaatverandering en stedelijke en sociale ontwikkeling.

In zijn vrije tijd maakt hij, samen met andere burgers, de stad Amersfoort duurzaam. Fokke zet zich als vrijwilliger in voor duurzaamheidsverenigingen in de stad Amersfoort als medewerker, voorzitter of sociaal innovator. Hij is voorzitter van de buurtvereniging en de circulaire pleisterplaats KeistadLoods op Wieken- Vinkenhoef, regisseur van Operatie Steenbreek Amersfoort, en daarnaast is hij duurzaamheidambassadeur voor de stad namens de burgerinitiatieven. Zijn motivatie is het beter maken van het milieu en tegengaan van CO2 uitstoot: thuis, op straatniveau en in zijn eigen buurt het Soesterkwartier en op de Wagenwerkplaats.


MARIA VAN DER HEIJDEN

DIRECTEUR MVO NEDERLAND

‘Stel je doelen groot, dan mis je ze niet’ is het levensmotto van Maria van der Heijden. Zij gelooft in de impact en veranderkracht van bedrijven, die samen kunnen zorgen voor een betere en eerlijke wereld.

Als inspirator, verbinder en ondernemer met nationale en internationale ervaring leidt ze nu MVO Nederland (www.mvonederland.nl), het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Europa. Als eindverantwoordelijk CEO is ze ervaren en bedreven in stakeholdermanagement, governance, verdienmodellen, maatschappelijk ondernemen en marketing. Naast de traditionele verlies- en winstrekening gaat ondernemen over waarde creëren voor mens en milieu. Maria denkt en handelt in het belang van klanten door concreet te werken aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Maria van der Heijden is een mooi voorbeeld van een vrouw die haar hart volgt en passie en plezier als leidraad heeft in haar (zaken)leven.